onsdag 22 april 2009

Idag hörde jag tinnitus i hjärtat..


med bob hund och sen startade jag bloggen.. det var den låten som fick mig att göra det. Jag bara kände inspiration och kärlek till alla foto intresserade råttor med små blixtar som delar med sig av sin kunskap på nätet.

Jag vill oxå vara med och nu skriver jag min första post.

Igår tog jag några informella bilder på syrran och hennes kiddo (Måns 7 månader). Måns är såklart världens coolaste kid och vägrade såklart sitta still en endaste sekund. Lite irri när man försöker sig på 50mm 1.8 i bländare.

Man fokuserar och sedan måste man komponera om bilder för skitungen har såklart flyttat på sig. Mer än hälften av bilderna saknar skarpt fokus. Kul!

Bilden ovan togs med en Nikon SB-800 blixt genom ett paraply placerad t.v om kameran. Bakgrunden är underexponerad 1. 5 stop, om jag inte minns fel. Problemet med det vara bara att jag glömde korrigera blixtstyrkan med 1.5 stop i ökad styrka eftersom jag kör TTL.

Setup för bilden ovan är trådlöst styrd sb-800 blixt via min D200:s pop-up blixt satt i läget "commander mode" och inställd på att inte själv avfyras. Alltså pop-up blixten skickar bara en beem till min sb800 att avfyra (den skickar även annan info om exponering osv.. eftersom jag kör TTL).

Senare under sessionen la jag till en sb-900 som en liten kicker bakom motivet för att få lite separation mellan bakgrund och motiv. I bilden ovan är separtionen NOLL! Men jag gillar det på nått sätt. Dom lixom flyter ihop med den svarta bakgrunden (som är ett svart lakan som jag köpte svindyrt på nån lyxbutik på kungsgatan, jag orkade inte åka till Ikea).

Mer om TTL, CLS (creative lightning system från Nikon) osv.... senare..

NU trött och måste svara på lite mejl.


// Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar