måndag 27 april 2009

att testa sin ljussättning med CLS i TTL-mode

Hej!

Igår experimenterade jag lite med CLS och en SB800 blixt som rim-light (bakljus för separation och för att definiera linjer).

Jag började med att köra TTL och tänkte testa mitt rim-light utan att mitt huvudljus triggades.. det är enklare att se vilken funktion blixten får om man isolerar den och bygger sitt ljus bit för bit.

Problemet med det här var bara att Nikons CLS system mätte ljuset och försökte sen fylla bilden med ljus för att nå upp till en bra exponering i hela bilden. Blixten avfyrades på full kraft vilket såklart inte alls va den effekt jag var ute efter. Jag bestämde mig då för att testa tillföra huvudljuset. Då gick det bättre men jag saknade fortfarande kontroll på mitt "rim light".

Jag satte därför min SB800 till manuellt läge, jag styr den fortfarande från mastern på kameran via CLS men slippter TTL, vilket innebär att jag sätter gruppen där jag valt att lägga blixten till M-läget. Jag kan då styra kraften på blixten upp till 1/128 dels kraft av full direkt från kameran (lovely!). Jag kunde nu stänga ner huvudljuset och experimentera med bara "rim light" till den nivå jag önskade. Därefter tillförde jag huvudljuset och lät det vara i TTL mode. Detta verkar vara en ultimat kompromiss. Känns lite som en uppenbarelse faktiskt.

Jag kan alltså kombinera Nikons fantastiska TTL (CLS) med manuell kontroll på bakljus, rim light osv.. Huvudljuset kan lika gärna få vara TTL eftersom det verkar ligga "spot on" allt som oftast. Om det är för starkt kan jag lätt lägga på ett stopp eller dra ifrån ett stop på huvudljuset genom EV kompensation.

Perfekt! Kräver mer lek för att bli komfortabel med den här tekninken men det känns helt klart som jag är på väg att hitta balansen mellan manuell kontroll och Nikons TTL. Känns riktigt fett.

najs,
// J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar